fredag, februari 13, 2009

Vad är det för dålig service?

Så.
Nu har jag ägnat två dagar att skriva om min skruttiga bil.
Nu får det vara nog.

För jag antar att ni inte hoppar högt av glädje av att läsa om min gamla bil som låter konstigt. FÖRLÅT!
Som kompensation kommer här ett minst sagt frustrerande telefonsamtal jag fick häromdagen (får egentligen inte skriva om sånt, men jag gör ett undantag idag) på jobbet. 


Telefonen ringer. En kvinna presenterar sig.
Sen utspelar sig följande samtal:


Kund: “Har ni Fuji videoband”.
Jag: “Nej tyvärr, vi säljer inte videoband”.
Kund: “Har jag inte kommit till Fuji, 021-… (läser noggrannt upp vårat telefonnummer och adress).
Jag: “Jodå, det har du”.
Kund: “Och ni har inte FUJI videoband?”.
Jag: “Näe, vi säljer inga videoband alls”.
Kund: “Ni är en Fuji-butik, och ni säljer inte F U J I video-band?”
Jag: “Näe, som sagt vi har inte videoband alls, det är ju ingen storsäljare längre. Vi hade det för en fem-sex år sen, men nu har vi slutat med det.”
Kund: “Jaha, så vi som har video får inte köpa videoband då?”
Jag: “Jo, det är klart ni får, men just vi har inga.”
Kund: “Vad konstigt, om inte NI säljer… vem säljer dem då?”
Jag: “Jag skulle testa på Clas Ohlson.”.
Kund: “Clas Ohlson sa du… vad har dem för telefonnummer?”
Jag: “Jag vet inte, du får kolla i telefonkatalogen.”

Jag är själv i butiken och vid det här laget har det ramlat in ett par kunder som vill ha min hjälp och jag känner mig stressad och vill avsluta samtalet.

Kund: “Men du hänvisar ju dit. Då ska du väl kunna numret?”
Jag: “Näe tyvärr så kan jag inte det...”
Kund: “Men det är ju så bökigt att slå i telefonkatalogen, man hittar ju ingenting. Jaja… har du några mer förslag?”
Jag: “På vad?”
Kund: “På var man kan hitta videobanden?”
Jag: “I så fall de stora kedjorna, som Siba, Mediamarkt, On Off, Elgiganten…”
Kund: “Vänta, vänta… S-i-b-a… vad sa du sen?”
Jag: (sakta) “Mediamarkt… On off… Elgiganten…”
Kund: “Inga mer förslag?”
Jag: “Nej nu har jag nog inga mer förslag.”
Kund: “Men jag måste ändå säga att det är dåligt att ni inte har banden.”
Jag: “Ja, men det är inte så mycket jag kan göra åt det. Har jag inga så har jag inga.”
Kund: “Jaja. Ingen idé att jag ringer dig igen då.”
Jag: “Näe, inte om det är videoband du vill ha allafall…”
Kund: “Adjö då!”

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du må vara ägaren till en bil som snarare behöver en dödsannons än en bilmekaniker (ledsen gumman, ibland måste man bara släppa taget) men du är ta mej fan begåvad med ett omänskligt tålamod!! Hur pallar du med sånt?? Jag blir irriterad bara jag läser. Jävla dinosarie, tjatar om sina jävla videoband och inte fan kan hon veta va Eniro är så man tycker hon borde kunna pilla i en jävla katalog men nej då, istället tycker hon att du ska memorera skiten själv!! Och du vill att jag ska hoppa på "sluta svära tåget". My ass att jag ska! Tacka tanten för det.

THeZZaN sa...

Haha, nja förhoppningsvis ska jag nog slippa det. Bilen går alldeles utmärkt bortsett från det konstiga ljudet. Som förmodligen har något med avgasröret att göra.

Tålamod är jag egentligen inte begåvad med, men man är så illa tvungen om man jobbar i butik! :)

Limpy sa...

När jag jobbade på växlingskontoret brukade jag faktiskt så upp rätta numret till felringarna på internet, men det var ganska lugnt på växlingskontoret så man kunde roa sig med att hjälpa dinosarna som ringde fel.

THeZZaN sa...

Inte dåligt!
Skulle aldrig jag gjort! :)