tisdag, maj 12, 2009

Recenserar 1:a semin i ESC – bara för att.

Montenegro – Är det inte en fördel om man faktiskt KAN sjunga. Än bättre om man förstår texten man sjunger. Hon var glad hela tiden trots att hon sjöng “Get out of my life”.

Tjeckien – What? WHAAAT?? Vad gör Stålmannen där?

Belgien -  När blev Melodifestivalen en talangtävling? Och sjöng Elvis så där otydligt?

Vitryssland – Är mannen bakom skynket naken? Okej låt. Tror jag… Men är han naken? Av med skynket! Av med skynket!

Sverige – Trots att jag egentligen inte gillar låten är den ju 10 gånger, näe 100 gånger bättre än tidigare låtar.

Armenien – Tänkte dra något roligt om namnen på sångerskorna här, Inga och Anush. Men kom av mig när jag fick se scenkläderna. Lite som Tusen och en natt efter en omgång “magic mushrooms”. Låter lika illa som det ser ut också.

Andorra – Gulligt. Helt okej. Fläkten var med här också.

Schweiz (?) – Första låten (och förmodligen den enda) som faktiskt är något jag skulle kunna lyssna på helt frivilligt.

Turkiet – Har hon inte lite kort tröja? (Har absolut inget att göra med min egna bitterhet) Låten var hyfsat bra. Hade varit bättre med längre tröja.

Israel – Jaha… här blir man uppmanad av kommentatorn att lyssna på den fina texten. Förutsätter de att ALLA kan israeliska? Jag fattar bara “There must be another way”. Fast jag tror jag hörde “both of us” och “sky” också. Det är ju vackert.

Här drar pucko-brud och hockeyfrillan ett inte så roligt skämt.
Om det var ett skämt?


Bulgarien – Ska det här kallas opera? Ännu en kille med röd capé. Är det inne i år? I så fall ska jag köpa en till brorsan.

Island – Skönt att höra någon som kan sjunga emellanåt.

Makedonien – Ho, ho, hockeyfrilla. Hamnade vi just på 80-talet?

Rumänien – Girls they like to party, like nobody, like nobaaäädy.
Skittext. Helt olidligt att lyssna.

Finland – Nä. Ta tillbaka hårdrocken. Bara pinsamt med “rappare” som inte kan rappa. Den bakvända kepsen – hur tänkte de där?

Portugal – Tänker godis. Eller sån där tuggummi-maskin.
Med tuggummi-kulor i olika färger. Och regnbågar.
Fast det är ju bakgrundens fel. Tittade så mycket på den
att jag glömde lyssna på låten.

Malta – Äh, va fan är det inte slut snart?

Bosnien – Nu har jag skavsår i öronen – på riktigt. Lite roligt med trummisarnas märkliga dans. Men bara lite.

Sammanfattning – En enda låt som var bra. Några okej låtar, men mest skit. Som vanligt.

Och ja, jag har riktigt tråkigt. Det märks väl.
Måste nästan gratulera om ni orkat läsa ända hit.

Edit 23.00: Självklart gick alla de låtarna som jag sågade mest vidare. Antingen är det jag eller resten av Europa som har noll koll.

3 kommentarer:

Malin T sa...

Jag kollade till Island...
Jag kunde av denna sammanställning faktiskt höra resten av låtarna.

Men seriöst vad hände med de ryska pratande paret och dom creepy barnen i början...
Go away (håller i en vitlök)....

THeZZaN sa...

Tur jag gjorde det här så du inte missade något då. Visste att jag inte gjorde det helt i onödan.

Ja, visst var det något otäck med de där konstiga flinen. Vitlök räcker nog inte. Fram med kors och träpåle. Och en präst.

THeZZaN sa...

Tog mig förresten 5 minuter att lista ut vad du menade med att du "kollade till Island".

Får väl skylla på att jag blivit hjärnskadad av att ha kollat på det här i 2 timmar.