måndag, oktober 27, 2008

Sicko!

I morse ringde jag min familjeläkare IGEN eftersom mitt dumma finger vägrar bli bättre. Det är ju bara 3½ månad som det gjort ont nu. Inte så farligt.
Jag hatar att ringa dit, för de är så värdelösa att jag lika gärna skulle kunna rådgöra med en lyktstolpe.

Kan ju berätta hur just min läkare fungerar. Låt säga att jag söker för halsfluss. När man kommer in sitter hon redo vid sitt skrivbord med en blank A4-papper framför sig.
Jag börjar berätta om vad som är fel:

- "Jag har haft feber..." säger jag.
- "Ok... Feber..." säger hon och tittar ner på sitt papper.
Och så skriver hon, STORT:
FEBER

- "... ganska hög i flera dagar." fortsätter jag.
- "Aha..." säger hon medan hon fortfarande stirrar ner på sitt papper och stryker flera streck under ordet feber.

- "... ja och så har jag haft ont i halsen." säger jag och funderar om hon överhuvudtaget lyssnar.
- "ooont i haalseen..." säger hon långsamt.
Utan att titta upp på mig fortsätter hon skriva:
ONT I HALSEN

Och så håller hon på tills hon tycker att hon har tillräckligt med information på sitt papper för att kunna ställa en diagnos.
Hon verkar ju mer eller mindre neurotisk när hon gör detta. Det är inte utan att man kan fundera vilken anstalt hon är utsläppt ifrån.

Inga kommentarer: