lördag, januari 10, 2009

Router hit och router dit

Tjejer (läs: jag – för jag är totalt obegåvad vad gäller sånt här, men för att jag inte ska framstå som puckad skyller vi på östrogenet, visst?) ska tydligen inte ha två datorer samtidigt.
Jag kan ju inte ens fixa EN!

Samtidigt vill jag ju vara fröken duktig. Jag vill kunna fixa själv. Men jag har ju ingen aning om vad jag gör. Så det är bara idiotiskt att jag försöker mig på något.

Nyss dog nätverksanslutningen på min stationära dator. 
Teknisk och datakunnig som jag är ringer jag omedelbart min pappa.
Efter lite dividerande (och missförstånd) vill min far att jag ska försöka ta bort en anslutning.

”Ska jag trycka avinstallera?” säger jag.
”Ja gör det” säger han.
Jag trycker avinstallera.
”Eh, hm, är du säker att det var där jag skulle trycka?” frågar jag.
”Vadå?” säger han.
”För det var inte anslutningen som försvann, det var någon annan grej…” säger jag och börjar få panik.
”Men vad var det då?” säger han och suckar.
”Det var nån, alltså, eh, jag vet inte, jag hann inte se. Jag vet inte. Fan förstörde jag nåt nu?” säger jag och blir alldeles varm i ansiktet.
”Tryck installera igen bara då” säger han.
Jag trycker installera, men det går inte.
”Men det går inte. Åh, nu har jag förstört alltihopa.”
”Näe,  då får vi göra en systemåterställning!” säger han lugnt och pedagogiskt.
Och så guidar han mig hur man gör en sådan.

Tills slut fick vi det att funka genom att flytta på en kabel.
Och jag fattar fortfarande ingenting.
Jag kan datorer som funkar.
That’s it!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är väldigt säker på att det inte föreligger ett samband mellan det faktum att du ej kan hantera en nätverksanslutning och att du föddes med en vagina. Det sagt, skönt att pappor finns; SOM OM jag pallar lära mig byta däck! :-p

THeZZaN sa...

Jag är bara oteknisk menar du?
Ja, kanske...

Anonym sa...

Nej du är inte alls oteknisk! Du pillar ju med kameror och bloggar, behövs inte mer bevis. Det e väl mer att du kanske inte har erfarenhet av nätverksanslutningar? Försöker stiga ifrån könsroller bara.

Vår bil dog för ett tag sen, jag ringde pappa.
Far: Men vet inte din man NÅNTING om bilar??
Jag: Nää jag blev oxå förvånad när jag upptäckte att man inte är född till bilmekaniker bara för att man har en snopp.

Hmm undrar om jag nu kommer va tvungen att skicka min dotter till hockeyträning och min son till balleten? I syfte att visa vilket öppet sinne jag har alltså.

Ps. En sista sak: jag älskar din blogg, här kan man komma å skriva långa inlägg när man undviker plugget Whooohoo!!