tisdag, januari 24, 2012

Galet kvitto

Eftersom jag inte kan sluta tänka på det, granskade jag kvittot från tandläkaren.



Då ni inte var med tänkte jag förklara vad det är jag faktiskt betalat för:

1. Uteblivet besök Här tog de märkligt nog inte betalt för att jag helt enkelt missat det förra besöket. Tack för den. Å andra sidan tar de ju ordentligt betalt för resten.

2. Basundersökning 690 kr Det här är väl lite vad jag i min vilda fantasi trodde HELA besöket skulle kosta. Men här ingick bara fyra röntgenbilder, lite skrapning av pyttelite tandsten och så petade hon lite med en pinne i tandköttet.

3. Information och instruktion... 360 kr Här gjorde jag tydligen misstaget att fråga vad hon rekommenderade att man köpte för eltandborste. Braun, svarade hon och pekade på en modell hon hade stod på en bänk längre bort. Dessutom ville hon visa hur man använder tandtråd, men jag avböjde. Jag är trots allt 29 år och borde kunna sådant. Att jag inte använder det är ju något annat.

4. Professionell tandrengöring... 360 kr Det här är tandborstning. Visserligen så fick jag ju en plastmugg också så jag kunde skölja efteråt. Borde kanske tagit med mig muggen hem?

That's it. Huva, vad de kan ta betalt de där'a tandläkarna.


5 kommentarer:

Petra sa...

Min tandläkare tog 3200 kronor av mig. Men det var titalt 6-7 besök och då ingick röntgen, information och "undervisning", skrapning, putsning, ultraljudsrengöring, utdrag av tand, bedövning (tack ich liv) samt att jag fick tandvård och tandborste.
Och jag fick OCKSå en plastmugg att skölja med!:)

Petra sa...

À just det, det var lagning av tre hål också.

Och jag fick tandTRÅD, inte tandVÅRD. Eller jo, man kan säga att jag fick båda..

THeZZaN sa...

Vad har du för bluff-tandläkare? Så billigt kan det ju inte va?

Petra sa...

Margareta Lindholm, privattandläkare som jobbar på sin egna praktik. Jättetrevlig. Undersökning och lite-lite puts gick på 100 kr första gången. Jag hade tydligen rätt till två tandvårdsbidrag att dra av. 100 kr var ju överkomligt. Det var resten som var dyyyrt.
Jag skulle hellre skjuta mig själv än att dra ut en till tand. Never again. Min visdomstand var sned och gjorde illa mig, så den fick flytta ut.

THeZZaN sa...

Jag måste ju dra ut en tand. Så jag får väl hänga kvar hos min snordyra tandläkare.