lördag, februari 18, 2012

Dåligt bemötande – Scandic Hasselbacken

Vår heldag i Stockholm har varit kanon, men välkomnandet på hotellet kunde ju ha varit bättre. Jag bokade hotellet samtidigt som jag bokade biljetterna på Cirkus. Eftersom jag bokade så tidigt bokade jag så kallat Flex, rummet skulle gå att boka om/av ända fram till klockan 18:00 ankomstdagen.

När jag häromdagen gick in på hotellets hemsida visade det sig att priset per natt gått ner, från 1790 kr till 1590 kr. Eftersom jag hade en sådan Flex-bokning borde jag ju få rummet till det lägre priset tänkte jag. Men tjejen i receptionen hade inte gått någon charm-kurs direkt.

Jag: Jag såg att priset gått ner, får jag rummet för det lägre priset?
Hon: Ja, men i så fall måste du lägga en ny bokning.
Jag: Va?
Hon: Jag kan avboka ditt rum här så får du gå för att göra en ny bokning.
Jag: Men…
Hon: Du kan få låna en dator om du vill. Det är inte så långt.
Jag: Men det måste finnas ett enklare sätt?
Hon: Nej, det gör det inte.
Jag: Du måste ju kunna ändra det i datorn bara?
Hon: Är du medlem?
Jag: Nej!?
Hon: Nej, då går det inte. Jag har inte dina uppgifter då.
Jag: Det måste du väl ha, det lade jag ju in i bokningen.
Hon: Hur vill du göra nu då?
Jag: Jag vill ha det lägre priset utan krångel.
Hon: Det går inte.

Här hamnar vi i något slags död-läge. Hon vägrar hjälpa mig och står bara och stirrar på mig en stund. Jag stirrar tillbaka. Till sist himlar hon med ögonen, suckar och börjar knappa på sin dator. Några ynka knapptryck senare tittar hon upp.

Hon: Så… Nu har du fått det lägre priset.
Jag: Tack Det var väl inte så svårt?

Jag förstår inte varför man måste krångla med kunderna så. Uppenbarligen kunde hon enkelt ändra bokningen, men ville hellre ta en diskussion med mig om det. Synd på en i övrigt trevlig vistelse.

Inga kommentarer: