onsdag, mars 28, 2012

Tänt var det här

Jag ligger och sover alldeles för skönt.
Vaknar av sirener.

För hör jag en bil. Sirenen låter högre och högre och högre. Sen tystnar den tvärt.
Jag hör ytterligare tre bilar närma sig med sirener.

...

FAN DE ÄR JU HÄR!!!
(Ja, jag var nyvaken och det tog ett tag innan jag kopplade)

Jag kastar mig ur sängen och tittar ut genom fönstret.
Tre brandbilar, tre polisbilar, två ambulanser, ledningsfordon och allt vad det var.
Och full jävla kalabalik. Tydligen trodde de att någon var kvar i lägenheten.

Fan det här är ju min största mardröm. Det bor så himla många äldre här, riktigt gamla människor. Därför har jag varit rädd att de pga sjukdom eller glömska ska lyckas tända eld på sin lägenhet.

Nu vet jag visserligen inte om de som bodde i just den här lägenheten var gamla.
De var ju tydligen inte ens hemma.

Skönt att det gick bra i alla fall.
Nu ska jag vara vädra ur all brandlukt ur min egen lägenhet.
(Oturligt nog sov jag med öppet fönster och röken blåste rakt mot min lägenhet).

Inga kommentarer: