måndag, augusti 24, 2009

Dåligt bemötande på IKEA

Jag och min far åkte ut till IKEA för att reklamera lampan som kortslöt. Kommer in på "Byten och återköp" där två arroganta tjejer står bakom disken.

"Hej! Jo, jag köpte den här lampan för lite drygt ett halvår sen. Nu har någonting brunnit i den och den slår ut mina säkringar hemma."

"Okej, har du kvitto kvar?"

"Nej, tyvärr inte. Men det är som sagt knappt ett halvår sedan och det är ju ändå ett ganska allvarligt fel..."

"Nej, det går inte om du har kvitto. Då vet vi inte om du har köpt den av oss eller om du köpt den begagnad."

Jag vet att man borde ha kvittot kvar. Men som jag försökte förklara för IKEA-personalen så är det inte rimligt att tro att man sparar kvitton på allt man köper.
Hade det slutat här att jag vägrats reklamera varan utan kvitto hade jag tvingats gilla läget. Jag borde som sagt haft ett kvitto med mig. Istället utspelar sig följade parodi:

"Men du kan gå in och köpa en ny lampa, komma tillbaka med DET kvittot och på så vis få pengarna tillbaka."

"Jag ska alltså fixa ett felaktigt kvitto för att få reklamera min lampa?"

"Ja, det är det enda sättet!"

"Kan ni inte bara lösa det här och nu i stället så slipper vi krångla?"

"Nej, du måste ha ett kvitto."

Arg som ett bi går jag in på IKEA, köper en ny likadan lampa och knallar tillbaka till "Byten och Återköp".
Tjejen i kassan gör nu äntligen ett återköp på den trasiga lampan med hjälp av det nya kvittot. Sen händer det....
Hon knycklar ihop det nya kvittot och slänger det i papperskorgen.

"Men du, jag skulle vilja ha kvar mitt kvitto!"

"Näe, det där har du förbrukat!"

"Va? Förbrukat? Jag måste väl ha garanti på den nya lampan?"

"Nej, eftersom du inte hade något kvitto på den första lampan så kan jag inte ge dig kvittot på den nya lampan!"

"Men vad händer om den nya går sönder då?"

"Jaa... då får du väl göra samma procedur igen!"


Givetvis borde jag fått behålla mitt kvitto.
Hur man än vrider och vänder på det har jag faktiskt (tvingats) till ett nytt köp och då borde jag ju åtminstone få behålla kvittot på det nya köpet?!

Jag inbillade mig att IKEA av alla företag skulle vara lite mer tillmötesgående och inte så spydiga och krångliga.

5 kommentarer:

Sandra sa...

Men om du hade betalat med kort så gäller iallafall ett kontoutdrag som kvitto i ett år! (fast då gäller det ju att komma ihåg ung när man köpte grejen..)

Fy sjutton vilken dålig kundservice!!!

THeZZaN sa...

Jo, dem sa det.
Men fattar inte vad det gör för skillnad... Det säger ju bara att jag köpt NÅGOT hos dem. Jag har ju inget köp på bara den summan. Jag köpte ju massa annat samtidigt.

Klart de hade kunnat reklamera utan kvitto om de bara hade velat...

Anonym sa...

Har du kontoutdrag kan Ikea söka upp kvittot och därmed sett att du köpt den nämnda varan.. För man måste ha ett UNDERLAG när det gäller reklamation. Däremot var det extremt konstigt att de gjorde på det där sättet, att du köpte en ny lampa och använda det kvittot, eftersom det är bedrägeri och så får man absolut inte göra.

THeZZaN sa...

Det resonemanget tycker jag iofs är löjligt. För att jag köpt lampan hos dem var det inget tvivel om. Den fanns fortfarande med i katalogen. (Visst jag hade kunnat köpt den begagnad, men om jag hade fått med kvittot i köpet hade de reklamerat den då?)

Om man vill - kan man reklamera utan kvitto. Det handlar bara om vilja. Ett stort företag som IKEA borde kunna ta ansvar för sina produkter ändå.

Jag skrev som sagt till chefen på det aktuella varuhuset och jag fick en ordentligt ursäkt och en mindre ersättning.

Anonym sa...

jag tycker det var schyst att de löste det åt dig, du hade ju inget kitto!

de är inte många andra affärer som skulle löst det.